keskiviikko 10. heinäkuuta 2013

Saksassa part. 2

Sain mun puhelimeen toimimaan wlan verkon, eli nyt kämpillä mulla on rajaton netti käytössä, Jee! Mutta vain tää puhelin vaan :/

Tallilla on mennyt hyvin. On ollut hienoa nähdä joka päivä vähän tasokkaampaa ratsastusta. Mutta toisaalta täällä on asioita joita en voi käsittää. Yksi niistä on se, että melkeen jokaisella ratsastajalla on kannukset ja siis täällä ratsastelee paljon myös sellaisia keski-ikäisiä ja sen ylittäneitä, jotka ei niitä osaa käyttää oikein. Se on vähän niin kun vakio varuste täällä. Ja sitten ratsuttaja ratsuttaa niiden jäljiltä niiden hevoset. Täällä on on ihan tavallista omistaa hevonen ja käydä vaikka vaan viikonloppusin, koska ei ole aikaa....
On kyllä ollut hauska huomata kuinka paljon täällä käy miehiä. Täällä on jopa pari sellasta varmasti yli 70v pappaa.

Olen ratsastaessa huomannu, että mun on aika vaikee pitää rentoina ja pitkänä jalkoja... Voi olla että pidän täällä pidempiä jalustimia, en tiiä, mutta eiköhän sekin ajan kanssa korjaannu. Kotona pitää laittaa pidemmät jalustimet ja mennä myös ilman niitä!!

Menin tänään yhen ihanan hepan, joten hirveen symppis heppa. Se on sellasseen vanhan rouvan hevonen. Tosi osaava, mutta tää omistaja ei osaa siltä vaatia oikein mitään. Sitä ratsastaa läpi yksi Aline, joka on mun "vara pomo".
Oon myös ratsastanut sellasta erikoista heppaa, joka on tullut Suomesta, mutta alunperin jostain Latviasta. Se pelkää muita hevosia jonkin verran, joten aina on vähän katottava, että missä menee. Se ei oo ihan niin osaava, mutta aika paljon potentiaalia ainakin mun mielestä :) Lisäksi oon mennyt yhtä 5vuotiasta. Tosi mageet liikkeet!
Menin myös kerran yhtä Kallea, joka oli tosi hieno ja mun piti mennä sitä enemmänkin, mutta sitten pomon ja sen hevosen omistajan kesken tuli jotain erimielisyyttä ja kuulemma aika yleistä.

Käytiin Alinen ja sen miehen kanssa maanantaina myös Hampurissa shoppailemassa. Käytiin syömässä myös ihan sika hyvässä pikaruokalassa. Siellä kaikki hampparit on tuoreita eikä mitään mäkkärin tapsia sukkahikilättyjä :D

Mulla on vielä yli pari viikkoo jäljellä täällä. Toisaalta tuntuu että olisin ollut täällä ikuisuuden, mutta toisaalta tuntuu että vastahan mä tänne tulin!

Täällä Saksassa on aika hullun halvat tallipaikat! Toikaan paikka ei maksa paljon mitään siihen verrattuna mitä se maksais jos noi puitteet olis suomessa. Täällä on tosi upeet maastotkin. Ihan ratsastusreitiks tehtyjä reittejä. Vaikka tää on enemmän koulutalli, täällä on myös maastoesteitä ja Derby kenttä ja myös kaks erillistä juoksutus maneesia kahen ratsastus maneesin lisäksi ja tietenkin kolme eri kenttää. Kaiken huipuksi ravintola, josta näkee maneesiin :D

Olen puhunu nyt oikeestaan vaan englantia ja sen mun pomon kanssa Suomee. Mutta sekin on nyt Suomessa. Sen tytön kanssa oon vähän puhunut kanssa suomee, kun se sitä osaa. Oli muuten jotenkin tosi outoo eilen puhuu "pitkästä aikaa" suomee sen kanssa, kun se mun pomoki oli lähteny jo lauantaina suomeen, ja siitä asti olin puhunu englantia kaikille.
Saksaakin osaan jonkin verran, mutta tuntuu niin paljon luonnollisemmalta puhuu englantia. Luulen ettei siitä tulis mitään jos puhuisin saksaa, koska en muista enkä edes osaa kauheasti. No ainakin olen sitä kuullut ihan urakalla ja pikku hiljaa alan ymmärtää enemmän ja enemmän sanoja sieltä täältä.


3 kommenttia:

  1. Ui, vähänkö kuulostaa makeelta! :D Toivottavasti saat sieltä paljon irti ja mä ainakin innolla luen aina kun vain kerrot sieltä kuulumisia. ;)

    VastaaPoista
  2. Kiva kuulla kuulumiasi Saksasta. :)

    VastaaPoista